Underground

zondag 1 mei 2011

Bullet Ballet (1998)

Shinya Tsukamoto meets John Woo.
Op Tetsuo na vond ik dit werkje tot nu toe wel Shinya Tsukamoto´s beste werk want wat een mooi werkje is dit toch. Weinig invloeden van de meeste Tsukamoto films want hier is de snelle montage niet aanwezig maar juist de rustige grauwe sfeer. Een heel erg goede mix van drama en actie net zoals bij de Woo films met een typisch wraak verhaaltje. Omdat de snelle montage niet constant aanwezig is is de film wel een stuk trager dan je gewend bent bij Tetsuo waar je het gevoel bij hebt dat hij na 5 minuten is afgelopen.

De grauwe donkere zwart/wit is schitterend en is zelfs mooier dan Rubber´s Lover.
Acteerwerk is gewoon zeer goed terwijl de gekke Japanners vaak acteurs van niks zijn maar ze laten toch zien dat ze integendeel gewoon goed en serieus kunne acteren vooral Tsukamoto in de spotlight.
Zitten een paar erg memorabele stukjes in die gewoon allemaal zeer mooi in beeld zijn gebracht en vooral de gang fights waren zeer mooi door de visuele stijl.

Tsukamoto is nu toch wel zeker uit gegroeid tot mijn nr. #1 Regisseur en een van mijn favoriete Japanse acteurs. Ja hij is wel echt een kunstenaar en verdient voor zijn werk een pluim.
Film is door de trage setting en rustige opbouw soms wel een erg lange zit ondanks dat hij maar 80 minuten duurt. Saai is hij niet maar wel een vermoeiend gevoel ondanks dat het een zeer boeiende film is. Paar flinke gewelddadige stukjes zoals het hoort en Tsukamoto is toch wel beter in dit soort gangster wraak verhaaltjes dan John Woo in mijn ogen. John Woo´s films zitten vaak aan de langdradige kant dit dus niet. Geen film voor in de late avondjes want hij verdient je volle aandacht.

Score: 9,7/10

Geen opmerkingen: