Underground

maandag 2 mei 2011

Night of the Living Dead - Color (1968)


Night of the Living Dead is een van de eerste moderne zombiefilms en een ware trendsetter. Goerge A. Romero werd zeer bekend met dit filmpje vanwege de gruwelijke beelden en het in die tijd een van de engste films ooit was. De Tom Savini remake heb ik nog nooit gezien maar dit is in iederegeval al een uitstekende en zeer sfeervolle Horror film. Eerste keer dat ik hem in zwart/wit had gezien viel hij best wel tegen. Dus toen hoorde ik dat er een gekleurde versie was en ging er toen snel achteraan. Moet zeggen dat hij in mijn ogen een stuk beter was in kleur en de effecten zijn heel erg mooi gedaan. Toch had Romero met Day en Dawn of the Dead dit werkje zwaar overtroffen maar Night is verre van slecht.


De oudheid is er in de gekleurde versie helemaal af dus het klassieke 60 gevoel is helemaal weg maar de film krijgt toch een beter gevoel en kan zich dan makkelijker voegen bij de Romero vervolgen. Soundtrack is ook echt geweldig en geeft het zelfde sfeertje als in de oude Frankenstein en Mummy film. Erg leuk !.
Acteerwerk is gewoon prima en zelfs voor die tijd. Hun waren met dit filmpje zeer bekend geworden ondanks dat het zware B-acteurs zijn en hun budget heel erg schaars was. En toch zie ik zombiefilms het liefst zo. Je weet niet hoe het komt dat de doden tot leven komen en zo blijft het de hele tijd sfeervol en wordt het nergens saai of langdradig. En dat was wel een minpunt bij Dawn of the Dead (originele) dat hij soms wel erg langdradig werd met zijn 2 en een half uur.


Ook moet ik zeggen dat de gore er gewoon fijn uitziet en in kleur een stuk bruter is. De zombies zien er natuurlijk niet uit met hun groene schmink. Denk dat dit filmpje hetzelfde impact had als War of the Worlds want sommige mensen begonnen dus ook echt te geloven dat de doden tot leven kwamen. Maar mensen waren in die tijd natuurlijk erg bijgelovig. In kleur zal hij de meeste mensen ook wel beter bevallen denk ik.
Want ik heb me er prima mee vermaakt en is bij de Media Markt te vinden voor een habbekrats.

Score: 8,0/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten