Underground

dinsdag 3 mei 2011

Tokyo Fist (1995)

Mijn tweede Shinya Tsukamoto film deze week. Bullet Ballet was me toch wel wat beter bevallen maar zoals altijd is het Tsukamoto gelukt om altijd een hele hoge score te verdienen. Tokyo Fist begint in de eerste paar minuten als een zeer snelle adrenaline pompende rit door Tokyo heen net zoals we al kennen van Tsukamoto. Daarna gaat de film meer in de richting van een rustige Actie/Drama met supersnelle en ultra-gewelddadige gevechten. Dit is de film zoals Rocky had moeten zijn. Snel en flitsend en zeer rustige Drama op momenten afgewisseld met keihard geweld. Hollywood heeft nog veel te leren van AziĆ«.

De montage is schitterend tijdens de gevechten evenals de belichting. Elk gevecht in de film kent zijn eigen visuele stijl en er wordt leuk gebruik gemaakt van kleurenfilters. De omgeving tijdens de gevechten doen me toch wel denken aan het vechtspelletje Tekken. Gevechten zijn echt verbluffend en zeer origineel gedaan dat je bij de stoten een impact ziet waardoor het beeld wordt besmeurd met bloed. Het overdreven geweld doet me soms toch wel denken aan The Story of Ricki. Is in iederegeval geen film die ik aanraad aan mensen met ADHD en epilepsie want op momenten kan het nog wel hyper worden en dan bedoel ik ook echt heel hyper. Kreeg er op momenten best wel vermoeiende ogen van.

Een van de meest bevreemde Tsukamoto film die ik van de beste man heb gezien. Voor dit filmpje neem er dus de tijd voor en gegarandeerd zullen elke Cyberpunk fans en liefhebbers van Ultra-Violence dit heerlijk vinden.

Score: 8,0/10

Geen opmerkingen: